Πολίτες και Νέες Τεχνολογίες
Από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Π.Ι.Ν. σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογιών Πληροφορικής και Διαδικτύου από τους ιδιώτες στην Περιφέρεια Ιονίων, συνάγονται τα παρακάτω συμπεράσματα:
- Πρόσβαση σε Ηλεκτρονικό Υπολογιστή έχουν 2 στους 10 πολίτες (το ποσοστό ήταν πολύ μικρότερο πριν το 1998).
- Από τους μη έχοντες πρόσβαση σε Η/Υ, ο 1 στους 10 έχει σα στόχο να αποκτήσει άμεσα Η/Υ.
- Η πρόσβαση στο Internet για την Π.Ι.Ν φθάνει στο 14%, ενώ σα βασικοί λόγοι που το υπόλοιπο ποσοστό δεν έχει πρόσβαση είναι ότι: α)θεωρεί ότι δεν το χρειάζεται και β) δε γνωρίζει τη χρήση του.
- Ο μέσος πολίτης θεωρεί ακριβή τη δυνατότητα πρόσβασης στο Internet.
- Οι πιο προσφιλείς χρήσεις του Internet στην Π.Ι.Ν. είναι η αναζήτηση πληροφοριών και η ψυχαγωγία.
- Το ποσοστό των πολιτών που έχει πρόσβαση στο Internet και τη χρησιμοποιεί για να αγοράζει προϊόντα, είναι πολύ μικρό (περίπου 2,5%). Καταγράφεται όμως μία πρόθεση για να πράξουν κάτι τέτοιο καθώς ένας στους δύο απαντά θετικά στο αν προτίθεται να αγοράσει προϊόντα μέσω Internet (κυρίως βιβλία, μουσική και παιχνίδια).
Το βασικό συμπέρασμα από τη συγκεκριμένη μελέτη είναι ότι στην Π.Ι.Ν., τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η πρόσβαση των πολιτών σε υποδομές Πληροφορικής (Υπολογιστές και υπηρεσίες Διαδικτύου) είναι σε πολύ μικρό επίπεδο . Καταγράφεται όμως μία αυξητική τάση, η οποία κρίνεται ότι πρέπει να τύχει ενθάρρυνσης και υποστήριξης από διάφορες κρατικές πρωτοβουλίες (όπως π.χ. το πρόγραμμα "ΔΙΚΤΥΩΘΕΙΤΕ" του Υπουργείου Ανάπτυξης).
Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) και Νέες Τεχνολογίες
Από ανάλογη με την παραπάνω έρευνα (της ίδιας πηγής προέλευσης), αντιπροσωπευτική για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Περιφέρειας, προέκυψε το βασικό συμπέρασμα ότι είναι λίγες οι επιχειρήσεις της περιοχής που διαθέτουν εξοπλισμό επίκαιρο τεχνολογικά. Η πλειοψηφία όμως αυτών που διαθέτουν ανάλογο εξοπλισμό, παρακολουθούν τις εξελίξεις και ανανεώνουν την υποδομή τους. Το εύρημα αυτό είναι σχεδόν ανεξάρτητο από τον τόπο εγκατάστασης της επιχείρησης. Ο εξοπλισμός αυτός αυξάνεται και παρουσιάζεται αναβαθμισμένος στις επιχειρήσεις που είναι συνδεδεμένες με το Internet (μία στις δύο επιχειρήσεις που διαθέτουν υπολογιστική υποδομή, έχουν πρόσβαση στο Internet).
Οι περισσότερες επιχειρήσεις (που διαθέτουν υπολογιστική υποδομή) συνεργάζονται με μια εταιρεία πληροφορικής για την αγορά και τη συντήρηση του εξοπλισμού τους, αλλά μία στις πέντε δηλώνει ότι δεν υπάρχει κάποια εταιρεία που να παρέχει άμεσες και ολοκληρωμένες υπηρεσίες, τόσο σε θέματα hardware, όσο και software και γι' αυτό συνεργάζεται με περισσότερες από μία. Η επιλογή της πιο συμφέρουσας οικονομικής προσφοράς αποτελεί και αυτή ένα σημαντικό παράγοντα για τη συνεργασία μια ΜΜΕ με πολλαπλές εταιρείες πληροφορικής.
Ο βαθμός χρήσης του Internet και κατοχής web-site δε διαφέρει ιδιαίτερα από αντίστοιχα μεγέθη σε άλλες περιοχές της χώρας. Σημαντικός εμφανίζεται όμως και ο αριθμός των επιχειρήσεων που δεν γνωρίζουν πού θα πρέπει να απευθυνθούν προκειμένου να φτιάξουν κάποιο web-site.
Οι προσδοκίες από τη χρήση του Internet, αλλά και η διαθεσιμότητα των επιχειρήσεων να δραστηριοποιηθούν στον τομέα αυτό, εμφανίζεται εξαιρετικά σημαντική. Η έρευνα έδειξε ότι οι επιχειρήσεις έχουν κατανοήσει σε γενικές γραμμές την ανάγκη του νέου αυτού μέσου και είναι έτοιμες και επιδεκτικές σε επικοινωνία, σε ενημέρωση και γενικότερα σε προσέγγιση από ειδικούς.
Παράλληλα όμως με τη διαθεσιμότητα των επιχειρήσεων εντοπίστηκε μειωμένη ειδική γνώση, μειωμένη κατανόηση ακριβώς των δυνατοτήτων και προοπτικών του νέου μέσου. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ένας στους πέντε δηλώνει, ότι δε διαθέτει τα προϊόντα του μέσω Internet, γιατί δεν έχει εξειδικευμένο προσωπικό για να ασχοληθεί με το αντικείμενο αυτό, ενώ μεγάλο είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων που θεωρούν ότι για το προϊόν που εμπορεύονται δεν είναι δυνατόν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών που παρέχει το Internet και ειδικότερα το ένα web-site.
Παρότι οι Νομοί της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων έχουν τελείως διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης μεταξύ τους, δεν παρατηρήθηκε αντιστοιχία μεταξύ του ρυθμού αυτού και του βαθμού χρήσης των νέων τεχνολογιών. Αντίθετα, παρατηρήθηκαν περιπτώσεις που, όσο πιο απομονωμένη είναι μια περιοχή τόσο περισσότερο διαθέσιμη είναι να ενημερωθεί και να χρησιμοποιήσει τις νέες τεχνολογίες.
Οι περισσότεροι επιχειρηματίες θεωρούν ότι η κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούνται είναι μικρή και δεν έχει εξοικειωθεί με το εργαλείο που λέγεται Internet και κατά συνέπεια η δημιουργία κάποιου ιδιωτικού web-site δεν θα έχει καμία επίπτωση στις πωλήσεις των προϊόντων τους.
Στη μεγάλη πλειοψηφία τους οι επιχειρηματίες δε γνωρίζουν τις πλήρεις δυνατότητες που μπορεί να παρέχει η Πληροφορική και οι Επικοινωνίες και αντιμετωπίζουν το θέμα της διάδοσής τους καθαρά σας "λιανική" πώληση, όπου ο πελάτης που προτίθεται να αγοράσει Η/Υ, επιθυμεί την προσωπική επαφή τόσο με τον πωλητή, όσο και με το αντικείμενο που θέλει να αγοράσει. Δεν είναι κατανοητό από αυτούς π.χ., ότι ένα web-site μπορεί να αξιοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, από την απλή διαφήμιση των προϊόντων τους στην τοπική αγορά, έως την επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους έξω από τα στενά περιθώρια της πόλης τους.